Gældende fra 01-03-2020
1.1 Disse abonnementsbetingelser gælder for erhvervskunders aftale med Pratum.
1.2 Abonnementet er bindende i aftaleperioden og kan kun opsiges til udløbet af aftaleperioden. Opsigelse skal ske skriftligt senest 3 måneder før abonnementsperiodens udløb.
1.3 Kunden er forpligtet til at informere Pratum om adresseændringer, ændringer i virksomhedsform eller ophør af virksomheden.
2.1 Abonnementet indeholder:
Aftalen for opsætning og installation forudsætter, at der findes en udvendig stikkontakt/stikdåse inden for 2 meters afstand til maskinens placering. Kunden er ansvarlig for, at denne er tilgængelig og funktionsdygtig.
2.2 Abonnementet indebærer, at kunden abonnerer på en robotplæneklipper samt eventuelt ekstra tilbehør og ydelser. Robotplæneklipperen ejes af Pratum og udlejes til kunden i abonnementsperioden.
2.3 Robotplæneklipperen er i aktiv drift i sæsonen, som løber fra 1. marts til 1. november. Pratum forbeholder sig retten til at justere sæsonperioden på baggrund af vejrforhold eller andre relevante omstændigheder. Kunden vil blive informeret om sådanne ændringer.
3.1 Robotplæneklipperen ejes af Pratum og må ikke overdrages eller udlejes af kunden til tredjepart. Når abonnementet ophører, afhenter Pratum maskinen.
3.2 Kunden har ret til at anvende robotplæneklipperen på det aftalte areal og matrikel i abonnementsperioden.
3.3 Kunden har ansvaret for robotplæneklipperen i abonnementsperioden, herunder ved tyveri, brand og hærværk. Ved sådanne skader har kunden en selvrisiko på 5.000 DKK.
Pratum er ansvarlig for fejl og mangler ved maskinen, der skyldes fabrikationsfejl eller almindeligt slid.
3.4 Kunden skal holde plænen fri for elementer, der kan forhindre maskinens fremkommelighed, herunder (men ikke begrænset til):
3.5 Kunden er forpligtet til at udbedre ujævnheder og fordybninger, der kan hindre maskinens funktion. Kunden skal sikre, at området omkring ladestationen holdes frit for forhindringer. Pratum er ikke ansvarlig for driftsforstyrrelser forårsaget af fejl i kundens elektriske installation.
4.1 Kunden kan opsige abonnementet skriftligt via e-mail til Pratums kundeservice. Kontaktoplysninger findes på www.pratum.dk.
4.2 Hvis kunden ikke har betalt et forfaldent abonnementsgebyr, er Pratum ikke forpligtet til at levere serviceydelser i perioden.
4.3 Hvis kunden trods to rykkere ikke har betalt et forfaldent abonnementsgebyr inden 30 dage, kan Pratum opsige abonnementet med øjeblikkelig virkning. Kunden vil i så fald være forpligtet til at dække omkostningerne for afhentning af robotplæneklipperen samt resterende abonnementsbetalinger for bindingsperioden.
4.4 Kunden kan opsige abonnementet med øjeblikkelig virkning, hvis Pratum væsentligt misligholder aftalen og ikke afhjælper forholdet inden 30 dage efter skriftlig påtale.
4.5 Pratum kan opsige abonnementet med 30 dages varsel. Hvis opsigelsen sker uden kundens misligholdelse af aftalen, tilbagebetales eventuelt forudbetalt abonnementsbeløb. Ved misligholdelse bortfalder retten til tilbagebetaling.
5.1 Kunden skal senest 14 dage efter abonnementsophør returnere robotplæneklipperen samt eventuelt ekstraudstyr til Pratum, medmindre der er indgået en anden aftale om afhentning.
5.2 Maskinen skal returneres i acceptabel stand, dog med naturlig slitage. Kunden hæfter ikke for almindeligt slid, men kan blive opkrævet betaling for skader, der overstiger dette.
6.1 Kunden accepterer, at Pratum behandler personoplysninger (navn, CVR-nummer, telefonnummer, e-mail, adresse, servicehistorik) til abonnementsadministration og kundeservice.
6.2 Kunden kan til enhver tid tilbagekalde samtykke til markedsføring ved skriftlig henvendelse til Pratum.
6.3 Pratum følger gældende databeskyttelseslovgivning (GDPR). Kunden kan få indsigt i og få rettet eventuelle fejl i sine oplysninger ved skriftlig henvendelse.
7.1 Pratum kan ændre abonnementsbetingelserne med 30 dages varsel ved offentliggørelse på www.pratum.dk. Kunden har ret til at opsige abonnementet uden omkostninger, hvis væsentlige vilkår ændres.
7.2 Pratum kan overdrage abonnementet til tredjepart, hvis denne kan opfylde forpligtelserne. Kunden vil blive informeret om en sådan overdragelse.
7.3 Kunden må ikke overdrage abonnementet til andre.
8.1 Hvis Pratum forhindres i at levere ydelser på grund af force majeure (f.eks. naturkatastrofer eller myndighedsindgreb), fritages Pratum for ansvar i perioden. Hvis force majeure varer mere end tre måneder, kan kunden opsige abonnementet med øjeblikkelig virkning.
8.2 Pratum er kun ansvarlig for direkte tab som følge af uagtsomhed. Pratums ansvar er begrænset til abonnementsværdien for den aktuelle aftaleperiode.
8.3 Eventuelle krav mod Pratum skal fremsættes skriftligt inden for tre måneder efter, at kunden har opdaget forholdet.
9.1 Dansk lov er gældende for abonnementet.
9.2 Tvister skal forsøges løst mellem parterne. Hvis enighed ikke opnås, kan tvisten indbringes for Forbrugerklagenævnet eller afgøres ved en dansk domstol.
Gældende fra 01-03-2020
1.1 Disse abonnementsbetingelser gælder for privatkunders aftale med Pratum.
1.2 Abonnementet er bindende i aftaleperioden og kan kun opsiges til udløbet af aftaleperioden. Opsigelse skal ske skriftligt senest 3 måneder før abonnementsperiodens udløb.
1.3 Kunden er forpligtet til at informere Pratum om adresseændringer.
2.1 Abonnementet indeholder:
Aftalen for opsætning og installation forudsætter, at der findes en udvendig stikkontakt/stikdåse inden for 2 meters afstand til maskinens placering. Kunden er ansvarlig for, at denne er tilgængelig og funktionsdygtig.
2.2 Abonnementet indebærer, at kunden abonnerer på en robotplæneklipper samt eventuelt ekstra tilbehør og ydelser. Robotplæneklipperen ejes af Pratum og udlejes til kunden i abonnementsperioden.
2.3 Robotplæneklipperen er i aktiv drift i sæsonen, som løber fra 1. marts til 1. november. Pratum forbeholder sig retten til at justere sæsonperioden på baggrund af vejrforhold eller andre relevante omstændigheder. Kunden vil blive informeret om sådanne ændringer.
2.4 Leasingperiode og opsigelse
Opsigelse før leasingperiodens udløb
Ved leasingperiodens udløb kan kunden vælge at:
3.1 Robotplæneklipperen ejes af Pratum og må ikke overdrages eller udlejes af kunden til tredjepart. Når abonnementet ophører, skal maskinen returneres til Pratum.
3.2 Kunden har ret til at anvende robotplæneklipperen på det aftalte areal og matrikel i abonnementsperioden.
3.3 Kunden har ansvaret for robotplæneklipperen i abonnementsperioden, herunder ved tyveri, brand og hærværk. Ved sådanne skader har kunden en selvrisiko på 5.000 DKK.
Pratum er ansvarlig for fejl og mangler ved maskinen, der skyldes fabrikationsfejl eller almindeligt slid.
3.4 Kunden skal holde plænen fri for elementer, der kan forhindre maskinens fremkommelighed, herunder (men ikke begrænset til):
3.5 Kunden er forpligtet til at udbedre ujævnheder og fordybninger, der kan hindre maskinens funktion. Kunden skal sikre, at området omkring ladestationen holdes frit for forhindringer. Pratum er ikke ansvarlig for driftsforstyrrelser forårsaget af fejl i kundens elektriske installation.
4.1 Kunden kan opsige abonnementet skriftligt via e-mail til Pratums kundeservice. Kontaktoplysninger findes på www.pratum.dk.
4.2 Hvis kunden ikke har betalt et forfaldent abonnementsgebyr, er Pratum ikke forpligtet til at levere serviceydelser i perioden.
4.3 Hvis kunden trods to rykkere ikke har betalt et forfaldent abonnementsgebyr inden 30 dage, kan Pratum opsige abonnementet med øjeblikkelig virkning. Kunden vil i så fald være forpligtet til at dække omkostningerne for returnering af robotplæneklipperen samt resterende abonnementsbetalinger for bindingsperioden.
4.4 Kunden kan opsige abonnementet med øjeblikkelig virkning, hvis Pratum væsentligt misligholder aftalen og ikke afhjælper forholdet inden 30 dage efter skriftlig påtale.
4.5 Pratum kan opsige abonnementet med 30 dages varsel. Hvis opsigelsen ikke skyldes kundens misligholdelse, tilbagebetales eventuelt forudbetalt abonnementsbeløb.
5.1 Senest 14 dage efter abonnementsophør skal robotplæneklipperen samt eventuelt ekstraudstyr være afleveret hos Pratum, medmindre andet er aftalt.
5.2 Maskinen skal returneres i acceptabel stand, dog med naturlig slitage. Kunden hæfter ikke for almindeligt slid, men kan blive opkrævet betaling for skader, der overstiger dette.
6.1 Kunden accepterer, at Pratum behandler personoplysninger (navn, adresse, telefonnummer, e-mail, servicehistorik) til abonnementsadministration og kundeservice.
6.2 Kunden kan til enhver tid tilbagekalde samtykke til markedsføring ved skriftlig henvendelse til Pratum.
6.3 Pratum følger gældende databeskyttelseslovgivning (GDPR). Kunden kan få indsigt i og få rettet eventuelle fejl i sine oplysninger ved skriftlig henvendelse.
7.1 Pratum kan ændre abonnementsbetingelserne med 30 dages varsel ved offentliggørelse på www.pratum.dk. Kunden har ret til at opsige abonnementet uden omkostninger, hvis væsentlige vilkår ændres.
7.2 Pratum kan overdrage abonnementet til tredjepart, hvis denne kan opfylde forpligtelserne. Kunden vil blive informeret om en sådan overdragelse.
7.3 Kunden må ikke overdrage abonnementet til andre.
8.1 Hvis Pratum forhindres i at levere ydelser på grund af force majeure (f.eks. naturkatastrofer eller myndighedsindgreb), fritages Pratum for ansvar i perioden. Hvis force majeure varer mere end tre måneder, kan kunden opsige abonnementet med øjeblikkelig virkning.
8.2 Pratum er kun ansvarlig for direkte tab som følge af uagtsomhed. Pratums ansvar er begrænset til abonnementsværdien for den aktuelle aftaleperiode.
8.3 Eventuelle krav mod Pratum skal fremsættes skriftligt inden for tre måneder efter, at kunden har opdaget forholdet.
9.1 Dansk lov er gældende for abonnementet.
9.2 Tvister skal forsøges løst mellem parterne. Hvis enighed ikke opnås, kan tvisten indbringes for Forbrugerklagenævnet eller afgøres ved en dansk domstol.
Pratum Driftsservice+ (til dig der har egen Robotplæneklipper og driftsabonnement hos Pratum)
1. Generelt
1.1 Disse almene betingelser gælder for Kundens aftale med Pratum ApS.
1.2 Abonnementet er bindende i aftaleperioden og kan således kun opsiges til hvert udløb af aftaleperioden senest 3 måneder før forfald. Kunden er forpligtet til at give besked til Pratum, såfremt virksomheden eller forretningsstedet ændrer adresse eller virksomhedsformen ændres eller virksomheden ophører.
2. Abonnement på Driftsservice+
2.1 Abonnementet indeholder:
– Overvågning og optimering af driften
– GPS overvågning og tyverisikring via pinkode
– Driftsstop service (afhjælpning ved maskinstop indenfor 48 timer)
– Nedtagning og afhentning af din maskine til vinter
– Service og vinteropbevaring
– Opsætning din maskine til foråret
– Løbende vedligehold af maskine. (knive og andre sliddele)
2.2 Abonnementet forudsætter, at Kunden har en robotplæneklipper med Automower Connect.
3. Ejerret, brugsret og ansvar
3.1 Kunden har ansvaret for løbende at holde øje med og rette henvendelse til Pratum ved fejl eller mangler på robotplæneklipperen, som kan have indvirken eller betydning for Pratums muligheder for at levere den aftalte ydelse. I det omfang andet ikke følger af dansk rets ufravigelige regler om produktansvar, er Pratum ikke ansvarlig for skade forvoldt af eller på maskiner.
3.2 Kunden er forpligtet til at holde plænen fri fra elementer der kan forstyrre maskines fremkommelighed. Eksempler men ikke udtømmende (nedfalden frugt, grene, muldvarpeskud, legetøj og haveredskaber).
3.3 Kunden er forpligtet til at udbedre ujævnheder eller fordybninger der forhindrer maskinens fremdrift. Samt vedligehold af område omkring maskinens ladestation der kan forstyrre maskines fremkommelighed til denne. Driftsforstyrrelser eller andet forårsaget af fejl m.v. relateret til elsystemet er Pratum uvedkommende.
3.4 Pratum og Pratums samarbejdspartnere, skal (mod fremvisning af behørig legitimation) gives adgang til Ejendommen, i det omfang dette er nødvendigt med henblik på varetagelsen af vedligeholdelse m.v. af robotplæneklipperen.
4. Opsigelse
4.1 Kunden kan opsige Abonnementet skriftligt via e-mail til Pratums kundservice. Kontaktoplysninger til kundeservice fremgår af Pratums hjemmeside, www.pratum.dk.
4.2 Hvis Kunden ikke har betalt et forfaldent årsabonnement, er Pratum ikke forpligtet til at udføre de serviceydelser, der følger med Abonnementet. Under en sådan periode er Kunden ikke fritaget for sin betalingsforpligtelse.
4.3 Hvis Kunden trods mindst to rykkere ikke har betalt et forfaldent årsgebyr og forsinkelsen har varet mere end 30 dage, har Pratum ret til at opsige Abonnementet før tiden med umiddelbar virkning. Pratum har også ret til at opsige Abonnementet med umiddelbar virkning, hvis Kunden på anden måde i væsentlig grad har overtrådt Abonnementsbetingelserne og ikke har rettet op på dette inden for 30 dage fra skriftlig påtale heraf. Hvis Abonnementet opsiges før tiden af Pratum, afhentes robotplæneklipperen og eventuelt ekstraudstyr på kundens regning, og samtlige. Pratum har derudover ret til erstatning med et beløb svarende til de resterende Årsgebyr for eventuel resterende Bindingsperiode.
4.4 Kunden har ret til at opsige Abonnementet med umiddelbar virkning, hvis Pratum i væsentlig grad har overtrådt Abonnementsbetingelserne og ikke har rettet op på dette inden for 30 dage fra skriftlig påtale heraf. Ved en sådan opsigelse har Kunden ret til kompensation for sine direkte dokumenterbare omkostninger.
4.5 Pratum kan til enhver tid opsige et Abonnement. I given situation tilbagebetales eventuelt tilgodehavende til kunden.
5. Ved Abonnementets ophør
5.1 Senest 14 dage efter Abonnementet ophører, afhentes robotplæneklipper samt eventuelt ekstraudstyr, uanset årsagen til ophøret, og uanset om Kunden eller Pratum har opsagt Abonnementet.
5.2 Robotplæneklipper samt ekstraudstyr skal være i acceptabel stand. Kunden har dog intet ansvar for normal slitage.
6. Personoplysninger
6.1 Ved sin underskrivelse af Bestillingen er Kunden indforstået med og giver sit samtykke til, at personoplysninger om Kunden, som gives i forbindelse med tegning af Abonnementet, og som genereres under Abonnementet, eller som på anden måde indhentes af Pratum, vil blive behandlet af Pratum. Personoplysninger, der behandles, omfatter navnlig navn, personnummer, telefonnummer, post-adresse, e mail-adresse, købs- og servicehistorik, andre foranstaltninger inden for Abonnementet.
6.2 Kunden giver sit samtykke til, at personoplysningerne behandles til følgende formål. (a) Til administration og gennemførelse af Abonnementet. (b) Til markedsføringsformål omfattende direkte reklame via for eksempel e-mail, SMS eller MMS. (c) Til forretnings- og produktudvikling, markeds- og kundeanalyser samt vurdering af serviceydelser og produkter. (d) Til individuelle tilbud, kundeservice samt udhentning af identificeret kundestatistik.
6.3 Pratum er ansvarlig databehandler. Kundens samtykke omfatter også at personoplysninger i henhold til ovenstående videregives til og behandles af andre virksomheder i Pratum-koncernen, virksomheder som koncernen samarbejder med inden- og udenfor EU, underleverandører, betalingsformidlere og myndigheder. Kunden kan tilbagekalde sit samtykke ved henvendelse til Pratum på samme måde som beskrevet i punkt 4.1 ovenfor.
6.4 Kunden har ret til på begæring at få informationer om behandlingen af sine personoplysninger. En sådan begæring kan fremsættes en gang om året og skal fremsættes skriftligt og underskrives af Kunden. Kunden kan også kræve, at personoplysninger som er fejlbehæftede eller ufuldstændige, eller som ikke er behandlet i overensstemmelse med personoplysningsloven rettes, blokeres eller slettes.
7. Ændring og overdragelse
7.1 Pratum har ret til ensidigt at ændre disse almene betingelser. En sådan ændring træder i kraft 30 dage efter at ændringen er publiceret på Pratums hjemmeside (www.pratum.dk). For Abonnementer der gælder med Bindingsperiode træder ændringen først i kraft, når Bindingsperioden er ophørt, eller en ny Bindingsperiode er aftalt. Mindre justeringer, eller ændringer som kun indebærer forbedringer for Kunden og ændringer der skyldes nye eller ændrede love, relevante myndigheders ændrede praksis, ændrede skatter eller afgifter eller lignende, træder dog også i kraft for Abonnementer med Bindingsperiode.
7.2 Pratum har ret til at overdrage Abonnementet helt eller delvist til tredjepart, dersom der findes begrundet anledning til at udgå fra, at en sådan tredjepart kan fuldføre samtlige forpligtelser i henhold til Abonnementet. Pratum kan altid overdrage sin ret til betaling under Abonnementet til tredjepart. Ved overdragelse skal Kunden altid informeres.
7.3 Kunden må ikke overdrage Abonnementet til anden side.
8. Øvrigt
8.1 Hvis Pratum forhindres i at fuldføre sine forpligtelser i henhold til Abonnementet på grund af en omstændighed uden for Pratums kontrol (force majeure), skal Pratum være fritaget for ansvar i den periode, som forhindringen varer. Hvis forhindringen vedvarer i længere tid end tre måneder, har Kunden ret til med umiddelbar virkning at opsige Abonnementet. Ved en sådan opsigelse skal punkt 6 ovenfor gælde. Kunden har ikke ret til erstatning ved en sådan opsigelse.
8.2 Pratums ansvar under Abonnementet er begrænset til direkte skader som er forårsaget af skødesløshed fra Pratums side. Såvel Pratums som Kundens ansvar er begrænset til et beløb svarende til højst aftaleperiodens varighed ud over pålagte morarenter og gebyrer. Ansvarsbegrænsningerne i dette punkt 9.2 skal ikke gælde, dersom en part har handlet forsætligt eller groft uagtsomt.
8.3 Kundens eventuelle krav over for Pratum forårsaget af Abonnementet skal, for at kunne gøres gældende, fremsættes over for Pratum senest tre (3) måneder efter at Kunden fik kendskab til eller burde have fået kendskab til sådanne omstændigheder, som ligger til grund for kravet.
9. Gældende lov og tvister
9.1 Dansk lov skal være gældende for dette Abonnement.
9.2 Eventuelle tvister parterne imellem forårsaget af Abonnementet skal i første omgang forsøges løst af parterne selv. Dersom parterne ikke kan nå til enighed, kan tvisten prøves hos Forbrugerklagenævnet, dersom nævnet anser sig som kompetent, og tvisten er egnet til en sådan prøvning. En beslutning truffet af Forbrugerklagenævnet er en anbefaling og ikke bindende for nogen af parterne. I den yderste konsekvens afgøres en tvist ved en almindelig dansk domstol.
———–
Abonnementsbetingelser privat gældende fra 01-01-2021
Pratum Driftsservice (til dig der har egen Robotplæneklipper og serviceabonnement hos Pratum)
1. Generelt
1.1 Disse almene betingelser gælder for Kundens aftale med Pratum ApS.
1.2 Abonnementet er bindende i aftaleperioden og kan således kun opsiges til hvert udløb af aftaleperioden senest 3 måneder før forfald. Kunden er forpligtet til at give besked til Pratum, såfremt virksomheden eller forretningsstedet ændrer adresse eller virksomhedsformen ændres eller virksomheden ophører.
2. Abonnement på Driftsservice
2.1 Abonnementet indeholder:
– Overvågning og optimering af driften
– GPS overvågning og tyverisikring via pinkode
2.2 Abonnementet forudsætter, at Kunden har en robotplæneklipper med Automower Connect.
3. Ejerret, brugsret og ansvar
3.1 Kunden har ansvaret for løbende at holde øje med og rette henvendelse til Pratum ved fejl eller mangler på robotplæneklipperen, som kan have indvirken eller betydning for Pratums muligheder for at levere den aftalte ydelse. I det omfang andet ikke følger af dansk rets ufravigelige regler om produktansvar, er Pratum ikke ansvarlig for skade forvoldt af eller på maskiner.
3.2 Kunden er forpligtet til at holde plænen fri fra elementer der kan forstyrre maskines fremkommelighed. Eksempler men ikke udtømmende (nedfalden frugt, grene, muldvarpeskud, legetøj og haveredskaber).
3.3 Kunden er forpligtet til at udbedre ujævnheder eller fordybninger der forhindrer maskinens fremdrift. Samt vedligehold af område omkring maskinens ladestation der kan forstyrre maskines fremkommelighed til denne. Driftsforstyrrelser eller andet forårsaget af fejl m.v. relateret til elsystemet er Pratum uvedkommende.
3.4 Pratum og Pratums samarbejdspartnere, skal (mod fremvisning af behørig legitimation) gives adgang til Ejendommen, i det omfang dette er nødvendigt med henblik på varetagelsen af vedligeholdelse m.v. af robotplæneklipperen.
4. Opsigelse
4.1 Kunden kan opsige Abonnementet skriftligt via e-mail til Pratums kundservice. Kontaktoplysninger til kundeservice fremgår af Pratums hjemmeside, www.pratum.dk.
4.2 Hvis Kunden ikke har betalt et forfaldent årsabonnement, er Pratum ikke forpligtet til at udføre de serviceydelser, der følger med Abonnementet. Under en sådan periode er Kunden ikke fritaget for sin betalingsforpligtelse.
4.3 Hvis Kunden trods mindst to rykkere ikke har betalt et forfaldent årsgebyr og forsinkelsen har varet mere end 30 dage, har Pratum ret til at opsige Abonnementet før tiden med umiddelbar virkning. Pratum har også ret til at opsige Abonnementet med umiddelbar virkning, hvis Kunden på anden måde i væsentlig grad har overtrådt Abonnementsbetingelserne og ikke har rettet op på dette inden for 30 dage fra skriftlig påtale heraf. Hvis Abonnementet opsiges før tiden af Pratum, afhentes robotplæneklipperen og eventuelt ekstraudstyr på kundens regning, og samtlige. Pratum har derudover ret til erstatning med et beløb svarende til de resterende Årsgebyr for eventuel resterende Bindingsperiode.
4.4 Kunden har ret til at opsige Abonnementet med umiddelbar virkning, hvis Pratum i væsentlig grad har overtrådt Abonnementsbetingelserne og ikke har rettet op på dette inden for 30 dage fra skriftlig påtale heraf. Ved en sådan opsigelse har Kunden ret til kompensation for sine direkte dokumenterbare omkostninger.
4.5 Pratum kan til enhver tid opsige et Abonnement. I given situation tilbagebetales eventuelt tilgodehavende til kunden.
5. Ved Abonnementets ophør
5.1 Senest 14 dage efter Abonnementet ophører, afhentes robotplæneklipper samt eventuelt ekstraudstyr, uanset årsagen til ophøret, og uanset om Kunden eller Pratum har opsagt Abonnementet.
5.2 Robotplæneklipper samt ekstraudstyr skal være i acceptabel stand. Kunden har dog intet ansvar for normal slitage.
6. Personoplysninger
6.1 Ved sin underskrivelse af Bestillingen er Kunden indforstået med og giver sit samtykke til, at personoplysninger om Kunden, som gives i forbindelse med tegning af Abonnementet, og som genereres under Abonnementet, eller som på anden måde indhentes af Pratum, vil blive behandlet af Pratum. Personoplysninger, der behandles, omfatter navnlig navn, personnummer, telefonnummer, post-adresse, e mail-adresse, købs- og servicehistorik, andre foranstaltninger inden for Abonnementet.
6.2 Kunden giver sit samtykke til, at personoplysningerne behandles til følgende formål. (a) Til administration og gennemførelse af Abonnementet. (b) Til markedsføringsformål omfattende direkte reklame via for eksempel e-mail, SMS eller MMS. (c) Til forretnings- og produktudvikling, markeds- og kundeanalyser samt vurdering af serviceydelser og produkter. (d) Til individuelle tilbud, kundeservice samt udhentning af identificeret kundestatistik.
6.3 Pratum er ansvarlig databehandler. Kundens samtykke omfatter også at personoplysninger i henhold til ovenstående videregives til og behandles af andre virksomheder i Pratum-koncernen, virksomheder som koncernen samarbejder med inden- og udenfor EU, underleverandører, betalingsformidlere og myndigheder. Kunden kan tilbagekalde sit samtykke ved henvendelse til Pratum på samme måde som beskrevet i punkt 4.1 ovenfor.
6.4 Kunden har ret til på begæring at få informationer om behandlingen af sine personoplysninger. En sådan begæring kan fremsættes en gang om året og skal fremsættes skriftligt og underskrives af Kunden. Kunden kan også kræve, at personoplysninger som er fejlbehæftede eller ufuldstændige, eller som ikke er behandlet i overensstemmelse med personoplysningsloven rettes, blokeres eller slettes.
7. Ændring og overdragelse
7.1 Pratum har ret til ensidigt at ændre disse almene betingelser. En sådan ændring træder i kraft 30 dage efter at ændringen er publiceret på Pratums hjemmeside (www.pratum.dk). For Abonnementer der gælder med Bindingsperiode træder ændringen først i kraft, når Bindingsperioden er ophørt, eller en ny Bindingsperiode er aftalt. Mindre justeringer, eller ændringer som kun indebærer forbedringer for Kunden og ændringer der skyldes nye eller ændrede love, relevante myndigheders ændrede praksis, ændrede skatter eller afgifter eller lignende, træder dog også i kraft for Abonnementer med Bindingsperiode.
7.2 Pratum har ret til at overdrage Abonnementet helt eller delvist til tredjepart, dersom der findes begrundet anledning til at udgå fra, at en sådan tredjepart kan fuldføre samtlige forpligtelser i henhold til Abonnementet. Pratum kan altid overdrage sin ret til betaling under Abonnementet til tredjepart. Ved overdragelse skal Kunden altid informeres.
7.3 Kunden må ikke overdrage Abonnementet til anden side.
8. Øvrigt
8.1 Hvis Pratum forhindres i at fuldføre sine forpligtelser i henhold til Abonnementet på grund af en omstændighed uden for Pratums kontrol (force majeure), skal Pratum være fritaget for ansvar i den periode, som forhindringen varer. Hvis forhindringen vedvarer i længere tid end tre måneder, har Kunden ret til med umiddelbar virkning at opsige Abonnementet. Ved en sådan opsigelse skal punkt 6 ovenfor gælde. Kunden har ikke ret til erstatning ved en sådan opsigelse.
8.2 Pratums ansvar under Abonnementet er begrænset til direkte skader som er forårsaget af skødesløshed fra Pratums side. Såvel Pratums som Kundens ansvar er begrænset til et beløb svarende til højst aftaleperiodens varighed ud over pålagte morarenter og gebyrer. Ansvarsbegrænsningerne i dette punkt 9.2 skal ikke gælde, dersom en part har handlet forsætligt eller groft uagtsomt.
8.3 Kundens eventuelle krav over for Pratum forårsaget af Abonnementet skal, for at kunne gøres gældende, fremsættes over for Pratum senest tre (3) måneder efter at Kunden fik kendskab til eller burde have fået kendskab til sådanne omstændigheder, som ligger til grund for kravet.
9. Gældende lov og tvister
9.1 Dansk lov skal være gældende for dette Abonnement.
9.2 Eventuelle tvister parterne imellem forårsaget af Abonnementet skal i første omgang forsøges løst af parterne selv. Dersom parterne ikke kan nå til enighed, kan tvisten prøves hos Forbrugerklagenævnet, dersom nævnet anser sig som kompetent, og tvisten er egnet til en sådan prøvning. En beslutning truffet af Forbrugerklagenævnet er en anbefaling og ikke bindende for nogen af parterne. I den yderste konsekvens afgøres en tvist ved en almindelig dansk domstol.
———–
Abonnementsbetingelser privat gældende fra 01-01-2021