Abonnementsvilkår, Erhverv Full-service

Erhverv Full-service (til dig der båder har Robotplæneklipper og driftsabonnement hos Pratum)

1. Generelt

1.1 Disse almene betingelser gælder for Erhvervskundens aftale med Pratum.

1.2 Abonnementet er bindende i aftaleperioden og kan således kun opsiges til hvert udløb af aftaleperioden senest 3 måneder før forfald. Kunden er forpligtet til at give besked til Pratum, såfremt virksomheden eller forretningsstedet ændrer adresse eller virksomhedsformen ændres eller virksomheden ophører.

2. Abonnement

2.1 Abonnementet indeholder: – Professionel opsætning og installation af maskine* – Altid nyklippet græsplæne i hele sæsonen – Nedtagning og afhentning af din maskine til vinter – Service og vinteropbevaring – Opsætning din maskine til foråret – Løbende vedligehold af maskine. (knive og andre sliddele) – Overvågning og optimering af driften – GPS overvågning og tyverisikring via pinkode – Driftsstop service (afhjælpning ved maskinstop indenfor 48 timer) – Erstatnings maskine ved komplicerede maskinnedbrud – Ingen ekstra omkostninger til reparationer – Lydsvag klipning – Kundeservice – Fast ydelse i hele perioden – klimavenlig græsklipning

*Aftalen I forhold til opsætningen og installationen af maskinen, forudsætter mulighed for tilslutning af maskine via udvendigt stikkontakt/stikdåse. Det er kundens ansvar at sørge for udvendig stikkontakt/stikdåse og at denne er tilgængelig indenfor 2 meters afstand til maskinens placering.

2.2 Abonnementet indebærer, at Kunden abonnerer på en robotplæneklipper samt eventuelt ekstra tilbehør og ydelser. Robotplæneklipper samt eventuelt ekstraudstyr opstilles ud fra givent tilbud. Den opstillede robotplæneklipper ejes af Pratum og udlejes til kunden i Abonnementsperioden.

2.3 At robotplæneklipperen er i aktiv drift i sæson, som er perioden fra 1. marts til 1. november. Pratum forbeholder sig retten til at justere på sæson perioden i tilfælde af at vejrforhold eller andre forhold kræver det, som beskrevet i punkt 8.1. Kunden vil forud for justeringer i perioden modtage information herom.

3. Ejerret, brugsret og ansvar

3.1 Alle robotplæneklippere, der er omfattet af Abonnementet, ejes af Pratum.

3.2 Kundens leje af robotplæneklipper indebærer, at Kunden har ret til græsklipning på udvalgt aftalt areal på aftalt matrikel i Abonnementsperioden. Kunden må ikke overdrage eller udleje robotplæneklipperen til nogen anden. Når Abonnementet ophører, afhentes robotplæneklipperen af Pratum.

3.3 Ansvarsbegrænsninger i Pratums generelle abonnementsbetingelser finder anvendelse for Pratum robotplæneklippere med de yderligere begrænsninger, der fremgår af dette afsnit. Kunden har ansvaret for robotplæneklipperen, herunder for tyveri, brand og hærværk og andre forhold, der ikke kan karakteriseres som normalt slid og ælde eller fejl/mangler ved robotplæneklipperen. Kunden har ansvaret for løbende at holde øje med og rette henvendelse til Pratum ved fejl eller mangler på robotplæneklipperen. I det omfang andet ikke følger af dansk rets ufravigelige regler om produktansvar, er Pratum kun ansvarlig for skade forårsaget af en af Pratum leveret vare i det omfang det kan bevises, at skaden skyldes Pratums fejl eller forsømmelse.

3.4 Kunden er forpligtet til at holde plænen fri fra elementer der kan forstyrre maskines fremkommelighed. Eksempler men ikke udtømmende (nedfalden frugt, grene, muldvarpeskud, legetøj og haveredskaber).

3.5 Kunden er forpligtet til at udbedre ujævnheder eller fordybninger der forhindrer maskinens fremdrift. Samt vedligehold af område omkring maskinens ladestation der kan forstyrre maskines fremkommelighed til denne. Driftsforstyrrelser eller andet forårsaget af fejl m.v. relateret til elsystemet er Pratum uvedkommende.

4. Opsigelse

4.1 Kunden kan opsige Abonnementet skriftligt via e-mail til Pratums kundservice. Kontaktoplysninger til kundeservice fremgår af Pratums hjemmeside, www.pratum.dk.

4.2 Hvis Kunden ikke har betalt et forfaldent årsabonnement, er Pratum ikke forpligtet til at udføre de serviceydelser, der følger med Abonnementet. Under en sådan periode er Kunden ikke fritaget for sin betalingsforpligtelse.

4.3 Hvis Kunden trods mindst to rykkere ikke har betalt et forfaldent årsgebyr og forsinkelsen har varet mere end 30 dage, har Pratum ret til at opsige Abonnementet før tiden med umiddelbar virkning. Pratum har også ret til at opsige Abonnementet med umiddelbar virkning, hvis Kunden på anden måde i væsentlig grad har overtrådt Abonnementsbetingelserne og ikke har rettet op på dette inden for 30 dage fra skriftlig påtale heraf. Hvis Abonnementet opsiges før tiden af Pratum, afhentes robotplæneklipperen og eventuelt ekstraudstyr på kundens regning, og samtlige. Pratum har derudover ret til erstatning med et beløb svarende til de resterende Årsgebyr for eventuel resterende Bindingsperiode.

4.4 Kunden har ret til at opsige Abonnementet med umiddelbar virkning, hvis Pratum i væsentlig grad har overtrådt Abonnementsbetingelserne og ikke har rettet op på dette inden for 30 dage fra skriftlig påtale heraf. Ved en sådan opsigelse har Kunden ret til kompensation for sine direkte dokumenterbare omkostninger.

4.5 Pratum kan til enhver tid opsige et Abonnement. I given situation tilbagebetales eventuelt tilgodehavende til kunden.

5. Ved Abonnementets ophør

5.1 Senest 14 dage efter Abonnementet ophører, afhentes robotplæneklipper samt eventuelt ekstraudstyr, uanset årsagen til ophøret, og uanset om Kunden eller Pratum har opsagt Abonnementet.

5.2 Robotplæneklipper samt ekstraudstyr skal være i acceptabel stand. Kunden har dog intet ansvar for normal slitage.

6. Personoplysninger

6.1 Ved sin underskrivelse af Bestillingen er Kunden indforstået med og giver sit samtykke til, at personoplysninger om Kunden, som gives i forbindelse med tegning af Abonnementet, og som genereres under Abonnementet, eller som på anden måde indhentes af Pratum, vil blive behandlet af Pratum. Personoplysninger, der behandles, omfatter navnlig navn, personnummer, telefonnummer, post-adresse, e mail-adresse, købs- og servicehistorik, andre foranstaltninger inden for Abonnementet.

6.2 Kunden giver sit samtykke til, at personoplysningerne behandles til følgende formål. (a) Til administration og gennemførelse af Abonnementet. (b) Til markedsføringsformål omfattende direkte reklame via for eksempel e-mail, SMS eller MMS. (c) Til forretnings- og produktudvikling, markeds- og kundeanalyser samt vurdering af serviceydelser og produkter. (d) Til individuelle tilbud, kundeservice samt udhentning af identificeret kundestatistik.

6.3 Pratum er ansvarlig databehandler. Kundens samtykke omfatter også at personoplysninger i henhold til ovenstående videregives til og behandles af andre virksomheder i Pratum-koncernen, virksomheder som koncernen samarbejder med inden- og udenfor EU, underleverandører, betalingsformidlere og myndigheder. Kunden kan tilbagekalde sit samtykke ved henvendelse til Pratum på samme måde som beskrevet i punkt 4.1 ovenfor.

6.4 Kunden har ret til på begæring at få informationer om behandlingen af sine personoplysninger. En sådan begæring kan fremsættes en gang om året og skal fremsættes skriftligt og underskrives af Kunden. Kunden kan også kræve, at personoplysninger som er fejlbehæftede eller ufuldstændige, eller som ikke er behandlet i overensstemmelse med personoplysningsloven rettes, blokeres eller slettes.

7. Ændring og overdragelse

7.1 Pratum har ret til ensidigt at ændre disse almene betingelser. En sådan ændring træder i kraft 30 dage efter at ændringen er publiceret på Pratums hjemmeside (www.pratum.dk). For Abonnementer der gælder med Bindingsperiode træder ændringen først i kraft, når Bindingsperioden er ophørt, eller en ny Bindingsperiode er aftalt. Mindre justeringer, eller ændringer som kun indebærer forbedringer for Kunden og ændringer der skyldes nye eller ændrede love, relevante myndigheders ændrede praksis, ændrede skatter eller afgifter eller lignende, træder dog også i kraft for Abonnementer med Bindingsperiode.

7.2 Pratum har ret til at overdrage Abonnementet helt eller delvist til tredjepart, dersom der findes begrundet anledning til at udgå fra, at en sådan tredjepart kan fuldføre samtlige forpligtelser i henhold til Abonnementet. Pratum kan altid overdrage sin ret til betaling under Abonnementet til tredjepart. Ved overdragelse skal Kunden altid informeres.

7.3 Kunden må ikke overdrage Abonnementet til anden side.

8. Øvrigt

8.1 Hvis Pratum forhindres i at fuldføre sine forpligtelser i henhold til Abonnementet på grund af en omstændighed uden for Pratums kontrol (force majeure), skal Pratum være fritaget for ansvar i den periode, som forhindringen varer. Hvis forhindringen vedvarer i længere tid end tre måneder, har Kunden ret til med umiddelbar virkning at opsige Abonnementet. Ved en sådan opsigelse skal punkt 6 ovenfor gælde. Kunden har ikke ret til erstatning ved en sådan opsigelse.

8.2 Pratums ansvar under Abonnementet er begrænset til direkte skader som er forårsaget af skødesløshed fra Pratums side. Såvel Pratums som Kundens ansvar er begrænset til et beløb svarende til højst aftaleperiodens varighed ud over pålagte morarenter og gebyrer. Ansvarsbegrænsningerne i dette punkt 9.2 skal ikke gælde, dersom en part har handlet forsætligt eller groft uagtsomt.

8.3 Kundens eventuelle krav over for Pratum forårsaget af Abonnementet skal, for at kunne gøres gældende, fremsættes over for Pratum senest tre (3) måneder efter at Kunden fik kendskab til eller burde have fået kendskab til sådanne omstændigheder, som ligger til grund for kravet.

9. Gældende lov og tvister

9.1 Dansk lov skal være gældende for dette Abonnement.

9.2 Eventuelle tvister parterne imellem forårsaget af Abonnementet skal i første omgang forsøges løst af parterne selv. Dersom parterne ikke kan nå til enighed, kan tvisten prøves hos Forbrugerklagenævnet, dersom nævnet anser sig som kompetent, og tvisten er egnet til en sådan prøvning. En beslutning truffet af Forbrugerklagenævnet er en anbefaling og ikke bindende for nogen af parterne. I den yderste konsekvens afgøres en tvist ved en almindelig dansk domstol.

———–

Abonnementsbetingelser Erhverv gældende fra 01-03-2020

Abonnementsvilkår, Privat Full-service

Privat Full-service (til dig der båder har Robotplæneklipper og driftsabonnement hos Pratum)

1. Generelt

1.1 Disse almene betingelser gælder for privatkundens aftale med Pratum.

1.2 Abonnementet er bindende i aftaleperioden og kan således kun opsiges til hvert udløb af aftaleperioden senest 3 måneder før forfald. Kunden er forpligtet til at give besked til Pratum, såfremt kunden ændrer adresse.

2. Abonnement

2.1 Abonnementet indeholder: – opsætning og installation af maskine* – Altid nyklippet græsplæne i hele sæsonen – Nedtagning og afhentning af din maskine til vinter – Service og vinteropbevaring – Opsætning din maskine til foråret – Erstatnings maskine ved komplicerede maskinnedbrud – Ingen ekstra omkostninger til reparationer – Lydsvag klipning – Kundeservice – Fast ydelse i hele perioden – klimavenlig græsklipning

*Aftalen I forhold til opsætningen og installationen af maskinen, forudsætter mulighed for tilslutning af maskine via udvendigt stikkontakt/stikdåse. Det er kundens ansvar at sørge for udvendig stikkontakt/stikdåse og at denne er tilgængelig indenfor 2 meters afstand til maskinens placering.

2.2 Abonnementet indebærer, at Kunden abonnerer på en robotplæneklipper samt eventuelt ekstra tilbehør og ydelser. Robotplæneklipper samt eventuelt ekstraudstyr opstilles ud fra givent tilbud. Den opstillede robotplæneklipper ejes af Pratum og udlejes til kunden i Abonnementsperioden.

2.3 At robotplæneklipperen er i aktiv drift i sæson, som er perioden fra 1. marts til 1. november. Pratum forbeholder sig retten til at justere på sæson perioden i tilfælde af at vejrforhold eller andre forhold kræver det, som beskrevet i punkt 8.1. Kunden vil forud for justeringer i perioden modtage information herom.

3. Ejerret, brugsret og ansvar

3.1 Alle robotplæneklippere, der er omfattet af Abonnementet, ejes af Pratum.

3.2 Kundens leje af robotplæneklipper indebærer, at Kunden har ret til græsklipning på udvalgt aftalt areal på aftalt matrikel i Abonnementsperioden. Kunden må ikke overdrage eller udleje robotplæneklipperen til nogen anden. Når Abonnementet ophører, afhentes robotplæneklipperen af Pratum.

3.3 Ansvarsbegrænsninger i Pratums generelle abonnementsbetingelser finder anvendelse for Pratum robotplæneklippere med de yderligere begrænsninger, der fremgår af dette afsnit. Kunden har ansvaret for robotplæneklipperen, herunder for tyveri, brand og hærværk og andre forhold, der ikke kan karakteriseres som normalt slid og ælde eller fejl/mangler ved robotplæneklipperen. Kunden har ansvaret for løbende at holde øje med og rette henvendelse til Pratum ved fejl eller mangler på robotplæneklipperen. I det omfang andet ikke følger af dansk rets ufravigelige regler om produktansvar, er Pratum kun ansvarlig for skade forårsaget af en af Pratum leveret vare i det omfang det kan bevises, at skaden skyldes Pratums fejl eller forsømmelse.

3.4 Kunden er forpligtet til at holde plænen fri fra elementer der kan forstyrre maskines fremkommelighed. Eksempler men ikke udtømmende (nedfalden frugt, grene, muldvarpeskud, legetøj og haveredskaber).

3.5 Kunden er forpligtet til at udbedre ujævnheder eller fordybninger der forhindrer maskinens fremdrift. Samt vedligehold af område omkring maskinens ladestation der kan forstyrre maskines fremkommelighed til denne. Driftsforstyrrelser eller andet forårsaget af fejl m.v. relateret til elsystemet er Pratum uvedkommende.

4. Opsigelse

4.1 Kunden kan opsige Abonnementet skriftligt via e-mail til Pratums kundservice. Kontaktoplysninger til kundeservice fremgår af Pratums hjemmeside, www.pratum.dk.

4.2 Hvis Kunden ikke har betalt et forfaldent årsabonnement, er Pratum ikke forpligtet til at udføre de serviceydelser, der følger med Abonnementet. Under en sådan periode er Kunden ikke fritaget for sin betalingsforpligtelse.

4.3 Hvis Kunden trods mindst to rykkere ikke har betalt et forfaldent årsgebyr og forsinkelsen har varet mere end 30 dage, har Pratum ret til at opsige Abonnementet før tiden med umiddelbar virkning. Pratum har også ret til at opsige Abonnementet med umiddelbar virkning, hvis Kunden på anden måde i væsentlig grad har overtrådt Abonnementsbetingelserne og ikke har rettet op på dette inden for 30 dage fra skriftlig påtale heraf. Hvis Abonnementet opsiges før tiden af Pratum, afhentes robotplæneklipperen og eventuelt ekstraudstyr på kundens regning, og samtlige. Pratum har derudover ret til erstatning med et beløb svarende til de resterende Årsgebyr for eventuel resterende Bindingsperiode.

4.4 Kunden har ret til at opsige Abonnementet med umiddelbar virkning, hvis Pratum i væsentlig grad har overtrådt Abonnementsbetingelserne og ikke har rettet op på dette inden for 30 dage fra skriftlig påtale heraf. Ved en sådan opsigelse har Kunden ret til kompensation for sine direkte dokumenterbare omkostninger.

4.5 Pratum kan til enhver tid opsige et Abonnement. I given situation tilbagebetales eventuelt tilgodehavende til kunden.

5. Ved Abonnementets ophør

5.1 Senest 14 dage efter Abonnementet ophører, afhentes robotplæneklipper samt eventuelt ekstraudstyr, uanset årsagen til ophøret, og uanset om Kunden eller Pratum har opsagt Abonnementet.

5.2 Robotplæneklipper samt ekstraudstyr skal være i acceptabel stand. Kunden har dog intet ansvar for normal slitage.

6. Personoplysninger

6.1 Ved sin underskrivelse af Bestillingen er Kunden indforstået med og giver sit samtykke til, at personoplysninger om Kunden, som gives i forbindelse med tegning af Abonnementet, og som genereres under Abonnementet, eller som på anden måde indhentes af Pratum, vil blive behandlet af Pratum. Personoplysninger, der behandles, omfatter navnlig navn, personnummer, telefonnummer, post-adresse, e mail-adresse, købs- og servicehistorik, andre foranstaltninger inden for Abonnementet.

6.2 Kunden giver sit samtykke til, at personoplysningerne behandles til følgende formål. (a) Til administration og gennemførelse af Abonnementet. (b) Til markedsføringsformål omfattende direkte reklame via for eksempel e-mail, SMS eller MMS. (c) Til forretnings- og produktudvikling, markeds- og kundeanalyser samt vurdering af serviceydelser og produkter. (d) Til individuelle tilbud, kundeservice samt udhentning af identificeret kundestatistik.

6.3 Pratum er ansvarlig databehandler. Kundens samtykke omfatter også at personoplysninger i henhold til ovenstående videregives til og behandles af andre virksomheder i Pratum-koncernen, virksomheder som koncernen samarbejder med inden- og udenfor EU, underleverandører, betalingsformidlere og myndigheder. Kunden kan tilbagekalde sit samtykke ved henvendelse til Pratum på samme måde som beskrevet i punkt 4.1 ovenfor.

6.4 Kunden har ret til på begæring at få informationer om behandlingen af sine personoplysninger. En sådan begæring kan fremsættes en gang om året og skal fremsættes skriftligt og underskrives af Kunden. Kunden kan også kræve, at personoplysninger som er fejlbehæftede eller ufuldstændige, eller som ikke er behandlet i overensstemmelse med personoplysningsloven rettes, blokeres eller slettes.

7. Ændring og overdragelse

7.1 Pratum har ret til ensidigt at ændre disse almene betingelser. En sådan ændring træder i kraft 30 dage efter at ændringen er publiceret på Pratums hjemmeside (www.pratum.dk). For Abonnementer der gælder med Bindingsperiode træder ændringen først i kraft, når Bindingsperioden er ophørt, eller en ny Bindingsperiode er aftalt. Mindre justeringer, eller ændringer som kun indebærer forbedringer for Kunden og ændringer der skyldes nye eller ændrede love, relevante myndigheders ændrede praksis, ændrede skatter eller afgifter eller lignende, træder dog også i kraft for Abonnementer med Bindingsperiode.

7.2 Pratum har ret til at overdrage Abonnementet helt eller delvist til tredjepart, dersom der findes begrundet anledning til at udgå fra, at en sådan tredjepart kan fuldføre samtlige forpligtelser i henhold til Abonnementet. Pratum kan altid overdrage sin ret til betaling under Abonnementet til tredjepart. Ved overdragelse skal Kunden altid informeres.

7.3 Kunden må ikke overdrage Abonnementet til anden side.

8. Øvrigt

8.1 Hvis Pratum forhindres i at fuldføre sine forpligtelser i henhold til Abonnementet på grund af en omstændighed uden for Pratums kontrol (force majeure), skal Pratum være fritaget for ansvar i den periode, som forhindringen varer. Hvis forhindringen vedvarer i længere tid end tre måneder, har Kunden ret til med umiddelbar virkning at opsige Abonnementet. Ved en sådan opsigelse skal punkt 6 ovenfor gælde. Kunden har ikke ret til erstatning ved en sådan opsigelse.

8.2 Pratums ansvar under Abonnementet er begrænset til direkte skader som er forårsaget af skødesløshed fra Pratums side. Såvel Pratums som Kundens ansvar er begrænset til et beløb svarende til højst aftaleperiodens varighed ud over pålagte morarenter og gebyrer. Ansvarsbegrænsningerne i dette punkt 9.2 skal ikke gælde, dersom en part har handlet forsætligt eller groft uagtsomt.

8.3 Kundens eventuelle krav over for Pratum forårsaget af Abonnementet skal, for at kunne gøres gældende, fremsættes over for Pratum senest tre (3) måneder efter at Kunden fik kendskab til eller burde have fået kendskab til sådanne omstændigheder, som ligger til grund for kravet.

9. Gældende lov og tvister

9.1 Dansk lov skal være gældende for dette Abonnement.

9.2 Eventuelle tvister parterne imellem forårsaget af Abonnementet skal i første omgang forsøges løst af parterne selv. Dersom parterne ikke kan nå til enighed, kan tvisten prøves hos Forbrugerklagenævnet, dersom nævnet anser sig som kompetent, og tvisten er egnet til en sådan prøvning. En beslutning truffet af Forbrugerklagenævnet er en anbefaling og ikke bindende for nogen af parterne. I den yderste konsekvens afgøres en tvist ved en almindelig dansk domstol.

———–

Abonnementsbetingelser privat gældende fra 01-03-2020

Abonnementsvilkår Driftsservice+

Pratum Driftsservice+ (til dig der har egen Robotplæneklipper og driftsabonnement hos Pratum)

1. Generelt

1.1 Disse almene betingelser gælder for Kundens aftale med Pratum ApS.

1.2 Abonnementet er bindende i aftaleperioden og kan således kun opsiges til hvert udløb af aftaleperioden senest 3 måneder før forfald. Kunden er forpligtet til at give besked til Pratum, såfremt virksomheden eller forretningsstedet ændrer adresse eller virksomhedsformen ændres eller virksomheden ophører.

2. Abonnement på Driftsservice+

2.1 Abonnementet indeholder:

– Overvågning og optimering af driften

– GPS overvågning og tyverisikring via pinkode

– Driftsstop service (afhjælpning ved maskinstop indenfor 48 timer)

– Nedtagning og afhentning af din maskine til vinter

– Service og vinteropbevaring

– Opsætning din maskine til foråret

– Løbende vedligehold af maskine. (knive og andre sliddele)

2.2 Abonnementet forudsætter, at Kunden har en robotplæneklipper med Automower Connect.

3. Ejerret, brugsret og ansvar

3.1 Kunden har ansvaret for løbende at holde øje med og rette henvendelse til Pratum ved fejl eller mangler på robotplæneklipperen, som kan have indvirken eller betydning for Pratums muligheder for at levere den aftalte ydelse. I det omfang andet ikke følger af dansk rets ufravigelige regler om produktansvar, er Pratum ikke ansvarlig for skade forvoldt af eller på maskiner.

3.2 Kunden er forpligtet til at holde plænen fri fra elementer der kan forstyrre maskines fremkommelighed. Eksempler men ikke udtømmende (nedfalden frugt, grene, muldvarpeskud, legetøj og haveredskaber).

3.3 Kunden er forpligtet til at udbedre ujævnheder eller fordybninger der forhindrer maskinens fremdrift. Samt vedligehold af område omkring maskinens ladestation der kan forstyrre maskines fremkommelighed til denne. Driftsforstyrrelser eller andet forårsaget af fejl m.v. relateret til elsystemet er Pratum uvedkommende.

3.4 Pratum og Pratums samarbejdspartnere, skal (mod fremvisning af behørig legitimation) gives adgang til Ejendommen, i det omfang dette er nødvendigt med henblik på varetagelsen af vedligeholdelse m.v. af robotplæneklipperen.

4. Opsigelse

4.1 Kunden kan opsige Abonnementet skriftligt via e-mail til Pratums kundservice. Kontaktoplysninger til kundeservice fremgår af Pratums hjemmeside, www.pratum.dk.

4.2 Hvis Kunden ikke har betalt et forfaldent årsabonnement, er Pratum ikke forpligtet til at udføre de serviceydelser, der følger med Abonnementet. Under en sådan periode er Kunden ikke fritaget for sin betalingsforpligtelse.

4.3 Hvis Kunden trods mindst to rykkere ikke har betalt et forfaldent årsgebyr og forsinkelsen har varet mere end 30 dage, har Pratum ret til at opsige Abonnementet før tiden med umiddelbar virkning. Pratum har også ret til at opsige Abonnementet med umiddelbar virkning, hvis Kunden på anden måde i væsentlig grad har overtrådt Abonnementsbetingelserne og ikke har rettet op på dette inden for 30 dage fra skriftlig påtale heraf. Hvis Abonnementet opsiges før tiden af Pratum, afhentes robotplæneklipperen og eventuelt ekstraudstyr på kundens regning, og samtlige. Pratum har derudover ret til erstatning med et beløb svarende til de resterende Årsgebyr for eventuel resterende Bindingsperiode.

4.4 Kunden har ret til at opsige Abonnementet med umiddelbar virkning, hvis Pratum i væsentlig grad har overtrådt Abonnementsbetingelserne og ikke har rettet op på dette inden for 30 dage fra skriftlig påtale heraf. Ved en sådan opsigelse har Kunden ret til kompensation for sine direkte dokumenterbare omkostninger.

4.5 Pratum kan til enhver tid opsige et Abonnement. I given situation tilbagebetales eventuelt tilgodehavende til kunden.

5. Ved Abonnementets ophør

5.1 Senest 14 dage efter Abonnementet ophører, afhentes robotplæneklipper samt eventuelt ekstraudstyr, uanset årsagen til ophøret, og uanset om Kunden eller Pratum har opsagt Abonnementet.

5.2 Robotplæneklipper samt ekstraudstyr skal være i acceptabel stand. Kunden har dog intet ansvar for normal slitage.

6. Personoplysninger

6.1 Ved sin underskrivelse af Bestillingen er Kunden indforstået med og giver sit samtykke til, at personoplysninger om Kunden, som gives i forbindelse med tegning af Abonnementet, og som genereres under Abonnementet, eller som på anden måde indhentes af Pratum, vil blive behandlet af Pratum. Personoplysninger, der behandles, omfatter navnlig navn, personnummer, telefonnummer, post-adresse, e mail-adresse, købs- og servicehistorik, andre foranstaltninger inden for Abonnementet.

6.2 Kunden giver sit samtykke til, at personoplysningerne behandles til følgende formål. (a) Til administration og gennemførelse af Abonnementet. (b) Til markedsføringsformål omfattende direkte reklame via for eksempel e-mail, SMS eller MMS. (c) Til forretnings- og produktudvikling, markeds- og kundeanalyser samt vurdering af serviceydelser og produkter. (d) Til individuelle tilbud, kundeservice samt udhentning af identificeret kundestatistik.

6.3 Pratum er ansvarlig databehandler. Kundens samtykke omfatter også at personoplysninger i henhold til ovenstående videregives til og behandles af andre virksomheder i Pratum-koncernen, virksomheder som koncernen samarbejder med inden- og udenfor EU, underleverandører, betalingsformidlere og myndigheder. Kunden kan tilbagekalde sit samtykke ved henvendelse til Pratum på samme måde som beskrevet i punkt 4.1 ovenfor.

6.4 Kunden har ret til på begæring at få informationer om behandlingen af sine personoplysninger. En sådan begæring kan fremsættes en gang om året og skal fremsættes skriftligt og underskrives af Kunden. Kunden kan også kræve, at personoplysninger som er fejlbehæftede eller ufuldstændige, eller som ikke er behandlet i overensstemmelse med personoplysningsloven rettes, blokeres eller slettes.

7. Ændring og overdragelse

7.1 Pratum har ret til ensidigt at ændre disse almene betingelser. En sådan ændring træder i kraft 30 dage efter at ændringen er publiceret på Pratums hjemmeside (www.pratum.dk). For Abonnementer der gælder med Bindingsperiode træder ændringen først i kraft, når Bindingsperioden er ophørt, eller en ny Bindingsperiode er aftalt. Mindre justeringer, eller ændringer som kun indebærer forbedringer for Kunden og ændringer der skyldes nye eller ændrede love, relevante myndigheders ændrede praksis, ændrede skatter eller afgifter eller lignende, træder dog også i kraft for Abonnementer med Bindingsperiode.

7.2 Pratum har ret til at overdrage Abonnementet helt eller delvist til tredjepart, dersom der findes begrundet anledning til at udgå fra, at en sådan tredjepart kan fuldføre samtlige forpligtelser i henhold til Abonnementet. Pratum kan altid overdrage sin ret til betaling under Abonnementet til tredjepart. Ved overdragelse skal Kunden altid informeres.

7.3 Kunden må ikke overdrage Abonnementet til anden side.

8. Øvrigt

8.1 Hvis Pratum forhindres i at fuldføre sine forpligtelser i henhold til Abonnementet på grund af en omstændighed uden for Pratums kontrol (force majeure), skal Pratum være fritaget for ansvar i den periode, som forhindringen varer. Hvis forhindringen vedvarer i længere tid end tre måneder, har Kunden ret til med umiddelbar virkning at opsige Abonnementet. Ved en sådan opsigelse skal punkt 6 ovenfor gælde. Kunden har ikke ret til erstatning ved en sådan opsigelse.

8.2 Pratums ansvar under Abonnementet er begrænset til direkte skader som er forårsaget af skødesløshed fra Pratums side. Såvel Pratums som Kundens ansvar er begrænset til et beløb svarende til højst aftaleperiodens varighed ud over pålagte morarenter og gebyrer. Ansvarsbegrænsningerne i dette punkt 9.2 skal ikke gælde, dersom en part har handlet forsætligt eller groft uagtsomt.

8.3 Kundens eventuelle krav over for Pratum forårsaget af Abonnementet skal, for at kunne gøres gældende, fremsættes over for Pratum senest tre (3) måneder efter at Kunden fik kendskab til eller burde have fået kendskab til sådanne omstændigheder, som ligger til grund for kravet.

9. Gældende lov og tvister

9.1 Dansk lov skal være gældende for dette Abonnement.

9.2 Eventuelle tvister parterne imellem forårsaget af Abonnementet skal i første omgang forsøges løst af parterne selv. Dersom parterne ikke kan nå til enighed, kan tvisten prøves hos Forbrugerklagenævnet, dersom nævnet anser sig som kompetent, og tvisten er egnet til en sådan prøvning. En beslutning truffet af Forbrugerklagenævnet er en anbefaling og ikke bindende for nogen af parterne. I den yderste konsekvens afgøres en tvist ved en almindelig dansk domstol.

———–

Abonnementsbetingelser privat gældende fra 01-01-2021

Abonnementsvilkår Driftsservice

Pratum Driftsservice (til dig der har egen Robotplæneklipper og serviceabonnement hos Pratum)

1. Generelt

1.1 Disse almene betingelser gælder for Kundens aftale med Pratum ApS.

1.2 Abonnementet er bindende i aftaleperioden og kan således kun opsiges til hvert udløb af aftaleperioden senest 3 måneder før forfald. Kunden er forpligtet til at give besked til Pratum, såfremt virksomheden eller forretningsstedet ændrer adresse eller virksomhedsformen ændres eller virksomheden ophører.

2. Abonnement på Driftsservice

2.1 Abonnementet indeholder:

– Overvågning og optimering af driften

– GPS overvågning og tyverisikring via pinkode

2.2 Abonnementet forudsætter, at Kunden har en robotplæneklipper med Automower Connect.

3. Ejerret, brugsret og ansvar

3.1 Kunden har ansvaret for løbende at holde øje med og rette henvendelse til Pratum ved fejl eller mangler på robotplæneklipperen, som kan have indvirken eller betydning for Pratums muligheder for at levere den aftalte ydelse. I det omfang andet ikke følger af dansk rets ufravigelige regler om produktansvar, er Pratum ikke ansvarlig for skade forvoldt af eller på maskiner.

3.2 Kunden er forpligtet til at holde plænen fri fra elementer der kan forstyrre maskines fremkommelighed. Eksempler men ikke udtømmende (nedfalden frugt, grene, muldvarpeskud, legetøj og haveredskaber).

3.3 Kunden er forpligtet til at udbedre ujævnheder eller fordybninger der forhindrer maskinens fremdrift. Samt vedligehold af område omkring maskinens ladestation der kan forstyrre maskines fremkommelighed til denne. Driftsforstyrrelser eller andet forårsaget af fejl m.v. relateret til elsystemet er Pratum uvedkommende.

3.4 Pratum og Pratums samarbejdspartnere, skal (mod fremvisning af behørig legitimation) gives adgang til Ejendommen, i det omfang dette er nødvendigt med henblik på varetagelsen af vedligeholdelse m.v. af robotplæneklipperen.

4. Opsigelse

4.1 Kunden kan opsige Abonnementet skriftligt via e-mail til Pratums kundservice. Kontaktoplysninger til kundeservice fremgår af Pratums hjemmeside, www.pratum.dk.

4.2 Hvis Kunden ikke har betalt et forfaldent årsabonnement, er Pratum ikke forpligtet til at udføre de serviceydelser, der følger med Abonnementet. Under en sådan periode er Kunden ikke fritaget for sin betalingsforpligtelse.

4.3 Hvis Kunden trods mindst to rykkere ikke har betalt et forfaldent årsgebyr og forsinkelsen har varet mere end 30 dage, har Pratum ret til at opsige Abonnementet før tiden med umiddelbar virkning. Pratum har også ret til at opsige Abonnementet med umiddelbar virkning, hvis Kunden på anden måde i væsentlig grad har overtrådt Abonnementsbetingelserne og ikke har rettet op på dette inden for 30 dage fra skriftlig påtale heraf. Hvis Abonnementet opsiges før tiden af Pratum, afhentes robotplæneklipperen og eventuelt ekstraudstyr på kundens regning, og samtlige. Pratum har derudover ret til erstatning med et beløb svarende til de resterende Årsgebyr for eventuel resterende Bindingsperiode.

4.4 Kunden har ret til at opsige Abonnementet med umiddelbar virkning, hvis Pratum i væsentlig grad har overtrådt Abonnementsbetingelserne og ikke har rettet op på dette inden for 30 dage fra skriftlig påtale heraf. Ved en sådan opsigelse har Kunden ret til kompensation for sine direkte dokumenterbare omkostninger.

4.5 Pratum kan til enhver tid opsige et Abonnement. I given situation tilbagebetales eventuelt tilgodehavende til kunden.

5. Ved Abonnementets ophør

5.1 Senest 14 dage efter Abonnementet ophører, afhentes robotplæneklipper samt eventuelt ekstraudstyr, uanset årsagen til ophøret, og uanset om Kunden eller Pratum har opsagt Abonnementet.

5.2 Robotplæneklipper samt ekstraudstyr skal være i acceptabel stand. Kunden har dog intet ansvar for normal slitage.

6. Personoplysninger

6.1 Ved sin underskrivelse af Bestillingen er Kunden indforstået med og giver sit samtykke til, at personoplysninger om Kunden, som gives i forbindelse med tegning af Abonnementet, og som genereres under Abonnementet, eller som på anden måde indhentes af Pratum, vil blive behandlet af Pratum. Personoplysninger, der behandles, omfatter navnlig navn, personnummer, telefonnummer, post-adresse, e mail-adresse, købs- og servicehistorik, andre foranstaltninger inden for Abonnementet.

6.2 Kunden giver sit samtykke til, at personoplysningerne behandles til følgende formål. (a) Til administration og gennemførelse af Abonnementet. (b) Til markedsføringsformål omfattende direkte reklame via for eksempel e-mail, SMS eller MMS. (c) Til forretnings- og produktudvikling, markeds- og kundeanalyser samt vurdering af serviceydelser og produkter. (d) Til individuelle tilbud, kundeservice samt udhentning af identificeret kundestatistik.

6.3 Pratum er ansvarlig databehandler. Kundens samtykke omfatter også at personoplysninger i henhold til ovenstående videregives til og behandles af andre virksomheder i Pratum-koncernen, virksomheder som koncernen samarbejder med inden- og udenfor EU, underleverandører, betalingsformidlere og myndigheder. Kunden kan tilbagekalde sit samtykke ved henvendelse til Pratum på samme måde som beskrevet i punkt 4.1 ovenfor.

6.4 Kunden har ret til på begæring at få informationer om behandlingen af sine personoplysninger. En sådan begæring kan fremsættes en gang om året og skal fremsættes skriftligt og underskrives af Kunden. Kunden kan også kræve, at personoplysninger som er fejlbehæftede eller ufuldstændige, eller som ikke er behandlet i overensstemmelse med personoplysningsloven rettes, blokeres eller slettes.

7. Ændring og overdragelse

7.1 Pratum har ret til ensidigt at ændre disse almene betingelser. En sådan ændring træder i kraft 30 dage efter at ændringen er publiceret på Pratums hjemmeside (www.pratum.dk). For Abonnementer der gælder med Bindingsperiode træder ændringen først i kraft, når Bindingsperioden er ophørt, eller en ny Bindingsperiode er aftalt. Mindre justeringer, eller ændringer som kun indebærer forbedringer for Kunden og ændringer der skyldes nye eller ændrede love, relevante myndigheders ændrede praksis, ændrede skatter eller afgifter eller lignende, træder dog også i kraft for Abonnementer med Bindingsperiode.

7.2 Pratum har ret til at overdrage Abonnementet helt eller delvist til tredjepart, dersom der findes begrundet anledning til at udgå fra, at en sådan tredjepart kan fuldføre samtlige forpligtelser i henhold til Abonnementet. Pratum kan altid overdrage sin ret til betaling under Abonnementet til tredjepart. Ved overdragelse skal Kunden altid informeres.

7.3 Kunden må ikke overdrage Abonnementet til anden side.

8. Øvrigt

8.1 Hvis Pratum forhindres i at fuldføre sine forpligtelser i henhold til Abonnementet på grund af en omstændighed uden for Pratums kontrol (force majeure), skal Pratum være fritaget for ansvar i den periode, som forhindringen varer. Hvis forhindringen vedvarer i længere tid end tre måneder, har Kunden ret til med umiddelbar virkning at opsige Abonnementet. Ved en sådan opsigelse skal punkt 6 ovenfor gælde. Kunden har ikke ret til erstatning ved en sådan opsigelse.

8.2 Pratums ansvar under Abonnementet er begrænset til direkte skader som er forårsaget af skødesløshed fra Pratums side. Såvel Pratums som Kundens ansvar er begrænset til et beløb svarende til højst aftaleperiodens varighed ud over pålagte morarenter og gebyrer. Ansvarsbegrænsningerne i dette punkt 9.2 skal ikke gælde, dersom en part har handlet forsætligt eller groft uagtsomt.

8.3 Kundens eventuelle krav over for Pratum forårsaget af Abonnementet skal, for at kunne gøres gældende, fremsættes over for Pratum senest tre (3) måneder efter at Kunden fik kendskab til eller burde have fået kendskab til sådanne omstændigheder, som ligger til grund for kravet.

9. Gældende lov og tvister

9.1 Dansk lov skal være gældende for dette Abonnement.

9.2 Eventuelle tvister parterne imellem forårsaget af Abonnementet skal i første omgang forsøges løst af parterne selv. Dersom parterne ikke kan nå til enighed, kan tvisten prøves hos Forbrugerklagenævnet, dersom nævnet anser sig som kompetent, og tvisten er egnet til en sådan prøvning. En beslutning truffet af Forbrugerklagenævnet er en anbefaling og ikke bindende for nogen af parterne. I den yderste konsekvens afgøres en tvist ved en almindelig dansk domstol.

———–

Abonnementsbetingelser privat gældende fra 01-01-2021